روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

درآمد از اپن سورس

در مطلب قبل نگاهی کوتاه داشتیم به مفهوم اپن سورس. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به روش های کسب درآمد از این شیوه…

همین ابتدا بگم. یک تفکر غلطی که خیلی جاها هست اینه که وقتی یک برنامه اپن سورس هست بنابراین ۱۰۰٪ مجانیه.
می شه کلی مثال زد که یک پروژه اپن سورس رایگان نیست . بطور مثال برنامه هایی هستند که سورس کدهاشون در دسترس هست ولی برای استفاده مثل خیلی از برنامه های تجاری از شما طلب پول می کنند. مثلا برای تست ۳۰ روز وقت دارید و بعد از اون باید این برنامه رو از ما بخرید.
دسته دیگر قسمتی رایگان و قسمتی پولی هست. مثلا خیلی از برنامه ها خودشون کاملا رایگان هستند ولی بعضی از پلاگین هاشون پولی هست و حتما الزامی نیست که یک برنامه اپن سورس یک پلاگین اپن سورس باید داشته باشه. پلاگین ها معمولا توسط افراد نوشته شده و افراد هستند که معین می کنند اپن سورس باشه یا نباشه یا پول بگیرند یا نگیرد.
خب تا همین جای کار متوجه شدید که چند راه درآمد همین هاست. اما راه های دیگری هم هست که در ادامه به اونها می پردازیم :

پشتیبانی : بیشتر تمرکز شرکت هایی که روی پروژه های اپن سورس سرمایه گذاری می کنند همین هست. وقتی برنامه ای نوشته می شه مسلما کاربرانی خواهد داشت. شرکت هایی که تفکر درآمد زایی دارند معمولا برنامه هایی تولید می کنند که بیشتر با شرکت ها در ارتباط باشه تا کاربران عادی. مثلا شرکت ردهت لینوکسی مخصوص سرور می سازه که در دنیا شرکت های بسیاری از اون استفاده می کنند و در نتیجه این شرکت ها نیاز به پشتیبانی حرفه ای دارند و در اینجاست که شرکت ها ترجیح می دهند با سازندگان خود نرم افزار در ارتباط باشند و سازنده ها نیز برای خودشون قیمت هایی برای پشتیبانی دارند.

بطور مثال از همین سیستم درآمد زایی شرکت ردهت سالانه صدها میلیون دلار درآمد داره. از دیگر شرکت های بزرگ در این زمینه می شه به اوراکل نیز اشاره کرد.

روش دیگر نیز درآمد زایی از کنار پروژه هست. این روش بیشتر مخصوص شرکت های کوچکتر است. مطمئنا داشتن یک پروژه و تا حدی معتبر و معروف بودن اون می تونه پیشنهاد های بسیار رو برای سازندگانش داشته باشه.

شخصی سازی: خیلی از شرکت ها حاضرند با پرداخت پول برنامه ای رو بصورت شخصی و دلخواه برای خودشون دربیارند و برای این کار از نظر شرکت سازنده بهترین نفر همان سازنده اون نرم افزار هست. برای مثال در این زمینه می شه به فایرفاکس نسخه کداک یا ebay اشاره کرد.

در آمد زایی به شیوه غیرمستقیم: یک پروژه می تونه در عین حالی که کاملا رایگان هست درآمد خوبی برای سازندگانش داشته باشه. مثلا در همین مطلب ما می شه به گزینه پیشنهاد از کنار پروژه اپن سورس به یک راه غیر مستفیم اشاره کرد. از نمونه شرکت هایی که از راه غیر مستقیم پول خوبی در می آورد می شه به شرکت موزیلا برای محصول فایرفاکس اشاره کرد. این شرکت سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به شیوه غیرمستقیم از شرکت هایی نظیر گوگل و یاهو دریافت می کند. وقتی شما از قسمت جستجو بالا سمت راست فایرفاکس در گوگل جستجو می کنید بدون اینکه متوجه باشید مبلغی رو به جیب موزیلا ریخته اید …

همونطور که مشاهده کردید از یک نرم افزار اپن سورس به شیوه های گوناگونی می شه کسب درآمد کرد. اگر شما شیوه دیگری می شناسید در قسمت نظرات این مطلب بنویسید …
بزودی می خوانید : چرا لینوکس ؟

منبع http://www.asroone.net
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد