روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

Santa Rosa تحولی دیگر در لپ‌تاپ‌های Centrino

پلتفورم سنترینو (Centrino) در حدود چهار سال است که معرفی شده و در طی این مدت شامل به روز رسانی‌های متعددی شده است. احتمالاً در طی سال گذشته خبر‌های متعددی در مورد جدیدترین به روز رسانی پلتفورم سنترینو شنیده‌اید. آخرین به روز رسانی این پلتفورم سنتاروزا نام دارد (Santa Rosa) که ابتدا قرار بود که در نیمه اول سال 2007 میلادی معرفی شود ولی این پلتفورم با اندکی تاخیر چند هفته گذشته (10 می سال 2007) معرفی شده که در این مقاله قصد داریم به ویژگی‌های اصلی نوت‌بوک‌های مبتنی بر این پلتفورم اشاره کرده و کارایی و قابلیت‌های این نسل جدید از کامپیوترهای همراه با نسل‌های پیشین مقابسه کنیم.
پلتفورم سنتاروزا

اینتل بطور کلی تا کنون سه نوع پلتفورم برای نوت بوک‌ها معرفی کرده که عبارتند از : 1- سنترینو 2- سنترینو Duo 3- سنترینو Pro. در بخش ابتدایی این مقاله ما در مورد دو پلتفورم سنترینو و سنترینو Duo صحبت کردیم. اینتل پلتفورم سنترینو Pro در نمایشگاه IDF امسال معرفی کرد. این پلتفورم برای محیط‌های تجاری طراحی شده و شامل فن‌آوری vPro شرکت اینتل می‌شود. سخت افزار‌های مورد نیاز برای سنترینو Duo و سنترینو Pro کاملاً یکسان هستند و تنها تفاوت بین این دو پلتفورم پشتیبانی از فن‌آوری vPro است. 

همان طور که در بالا اشاره شد پلتفورم Centrino دارای دو نسخه است:

  • پلتفورم Carmel
  • پلتفورم Sonama

پلتفورم سنترینو Duo نیز ابتدا با Napa معرفی شد و اکنون به سنتاروزا به روز رسانی شده است. در این مقاله قصد داریم در مورد این پلتفورم جدید صحبت کنیم.

 

 

  

 

همانند تمامی به روز رسانی‌های پلتفورم سنترینو، سنتاروزا نیز نام رمزی است برای نوت‌بوک‌های که شامل سه جزء پردازنده، چیپ‌ست و شبکه بی‌سیم اینتل می‌شوند. البته این بار در پلتفورم سنتاروزا یک جزء چهارمی نیز وجود دارد که بطور اختیاری سازندگان نوت بوک‌ها می‌توانند آن را در محصولات خود بکار گیرند. Intel Turbo Memory که بعنوان تکنولوژی رابسون (Rabson) شناخته می‌شود در حقیقت چهارمین جز جدید این پلتفورم است.

 

در تصویر زیر سه بخش اساسی پلتفورم سنتاروزا نشان داده است که از بالا عبارتند از چیپ‌ست GM965 و تراشه پل‌جنوبی آن ، کارت شبکه بی‌سیم در سمت راست و پردازنده Core 2 Duo در پایین.

 

پردازنده‌های پلتفورم سنتاروزا


 

پردازنده سنتاروزا همان پردازنده 65 نانومتری Core 2 Duo با نام رمز Merom است که اینتل آن را سال گذشته معرفی کرد. (تصویر شماره 1) البته این پردازنده نسبت به آنچه پیش از این عرضه شده بود،تغییرات جزئی داشته که قابل توجه‌ترین آن پشتیبانی از FSB 800 مگاهرتز بجای FSB 667 مگاهرتز است. افزایش فرکانس FSB توسط اینتل دو دلیل عمده دارد: اول اینکه Core 2 Duo پردازنده‌ی است که تشنه اطلاعات است و هر چه مقدار اطلاعات ارسال شده به آن افزایش پیدا کند کارایی آن نیز افزایش می‌یابد. بنابراین این پردازنده به یک FSB سریع‌تر نیاز دارد. دوماً اینتل برای آنکه بتواند فرکانس پردازنده‌های Core 2 Duo موبایل خود را افزایش دهد به FSB با فرکانس بالاتر نیاز داشت.

 

 

 

تصویر شماره 1 : پردازنده Core 2 Duo جدید به کار گرفته شده در پلتفورم سنتاروزا

 

اینتل برای پردازنده‌های با FSB 800 مگاهرتز، تکنولوژی Speed Step جدیدی معرفی کرده است. در پردازنده‌های پیشین، فرکانس CPU بر اساس تنظیم کردن ضریب کلاک مشخص می‌شد. برای مثال یک پردازنده 33/2 گیگاهرتزی Core 2 Duo موبایل ضریب 14x داشت و فرکانس FSB آن همیشه 667 مگاهرتز بود. در این نوع پردازنده‌ها در زمانی که بار روی پردازنده کم است و یا پردازنده در وضعیت بی‌کاری قرار گرفته، ضریب پردازنده کاهش پیدا می‌کند که این موضوع موجب کاهش فرکانس پردازنده و بلطبع کاهش مصرف توان خواهد شد.

اینتل در پردازنده‌های Core 2 Duo با FSB 800 مگاهرتز علاوه بر ضریب پردازنده، فرکانس FSB را نیز کنترل می‌کند. به عبارت دیگر زمانی‌ که پردازنده‌ در وضعیت بی‌کاری است علاوه بر کاهش ضریب پردازنده که موجب کاهش فرکانس پردازنده می‌شود، فرکانس FSB نیز می‌تواند به 50 درصد میزان اولیه یعنی 400 مگاهرتز کاهش پیدا کند. قابلیت تنظیم فرکانس FSB بدین معنا است که پلتفورم سنتاروزا در زمان بی‌کاری عملاً خیلی بهتر از پلتفورم سنترینو پیشین می‌تواند مصرف توان را کنترل کند.

 

در جدول زیر مدل‌ پردازنده‌هایی که در نوت‌بوکت‌های مبتنی بر پلتفورم سنتاروزا به کار گرفته می‌شوند نمایش داده شده :

 

 

Intel Core 2 Duo Processor Launch - Santa Rosa Merom

Processor

Core 2 Duo T7700

Core 2 Duo T7500

Core 2 Duo T7300

Core 2 Duo T7100

Core 2 Duo L7500

Core 2 Duo L7300

Process
Technology

65nm

65nm

65nm

65nm

65nm

65nm

Cache Size

4MB

4MB

4MB

2MB

4MB

4MB

Enhanced
Deeper Step
Technology

Yes

Yes

Yes

Yes

Yes

Yes

Processor
Speed

2.40 GHz/
800 MHz

2.20 GHz/
800 MHz

2.00 GHz/
800 MHz

1.80 GHz/
800 MHz

1.60 GHz/
800 MHz

1.40 GHz/
800 MHz

Voltages

1.0375 - 1.3V

1.0375 - 1.3V

1.0375 - 1.3V

1.0375 - 1.3V

.9 - 1.2V

.9 - 1.2V

Bus Speed

800MHz

800MHz

800MHz

800MHz

800MHz

800MHz

TDP

35W

35W

35W

35W

17W

17W

Median Average Power

<1.1W

<1.1W

<1.1W

<1.1W

<1.0W

<1.0W

Pricing 1Ku

$530

$316

$241

$209

$316

$284

 

 

همان طور که در بالا ذکر شد پردازنده‌های پلتفورم سنتاروزا تغییرات عمده‌ی نسبت به پردازنده‌های پلتفورم Napa نداشته‌اند اما اینتل برای این سری از پردازنده‌ها سوکت جدیدی را معرفی کرده است. این سوکت جدید P نام دارد در حالیکه سوکت پردازنده‌های پلتفورم Napa سوکت M بود. بعبارت ساده‌تر پردازنده‌های Core 2 Duo مبتنی بر پلتفورم سنتاروزا بر روی دیگر پلتفورم‌ها نصب نمی‌شوند. در تصویر شماره 2 این سوکت جدید نشان داده شده است.

 

 

تصویر شماره 2 : نمایی از سوکت  p

 

چیپ‌ست‌های پلتفورم سنتاروزا

اینتل طبق یک رسم سنتی هر ساله در حدود 6 ماه بعد از معرفی چیپ‌ست سطح متوسط کامپیوتر‌های خانگی، آن چیپ‌ست را برای پلتفورم موبایل معرفی می‌کند. چیپ‌ست‌های خانواده 965 نیز طبق این رسم سنتی اکنون برای سکوی موبایل معرفی شده و در پلتفورم سنتاروزا بکار گرفته خواهند شد.

 

پردازنده‌های Core 2 Duo جدید برای آنکه توان کمتری مصرف کنند دارای وضعیتی بنام Enhanced Deeper Sleep هستند که در این وضعیت تمامی اطلاعات درون کش پردازنده به حافظه اصلی انتقال پیدا می‌کند. در پردازنده‌های پیشین تا زمانی که حافظه سیستم از کنترلر حافظه مجتمع شده درون چیپ‌ست درخواستی داشته باشد، پردازنده باید روشن بماند تا اطلاعات درون کش را بررسی کند، حتا اگر کش خالی باشد.

 به عبارت ساده‌تر در برخی از مواقع هیچ‌گونه نیازی به روشن بودن کش پردازنده نیست اما در پردازنده‌های پیشین در چنین مواقعی کش روشن خواهد ماند ولی در پردازنده‌های Core 2 Duo جدید کش خاموش خواهد شد و تمامی اطلاعات درون آن به حافظه سیستم انتقال پیدا می‌کند. این موضوع موجب می‌شود که مصرف توان پردازنده در زمان‌های بی‌کاری به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کند. لازم بذکر است که این فن‌آوری پردازنده‌های جدید باید توسط چیپ‌ست نیز پشتیبانی شود. چیپ‌ست‌های خانواده 965 موبایل قادر به پشتیبانی از این فن‌آوری جدید هستند. در تصویر شماره 3 میتوانید این چیپست را به همراه تراشه پل جنوبی ICH8M در داخل یک نوت‌بوک مشاهده کنید:

 

تصویر شماره 3: تراشه پل‌شمالی M965 و پل‌جنوبی ICH8M

 

 

بطور قطع اصلی‌ترین خصوصیت چیپ‌ست 965 موبایل پشتیبانی از FSB ی 800 مگاهرتز است زیرا این چیپ‌ست مانند نسخه موبایل چیپست 945 هنوز از حافظه‌های DDR2 ی 667 مگاهرتزی پشتیبانی می‌کند. اینتل قصد دارد در سال 2008 میلادی پلتفورم Montevina را معرفی کند که این پلتفورم از حافظه‌های DDR 3 پشتیبانی خواهد کرد.

 

شبکه‌بی‌سیم در سنتاروزا

 

پشتیبانی از شبکه بی‌سیم همیشه یک جز کلیدی در سکوی Centrino بوده است. در پلتفورم سنتاروزا اینتل از تراشه بی‌سیم 4965AGN استفاده کرده است. این تراشه که بر روز گذرگاه PCI Express سوار می‌شود، از استاندارد 802.11n پشتیبانی می‌کند، 802.11n یک تحول انقلابی در نوت بوک‌ها به حساب نمی‌آید زیرا پیش از این نیز برخی سازندگان نوت‌بوک‌ها از این ویژگی در محصولات خود استفاده کرده بودند. اما اینتل اطمینان دارد که محصولات او نسبت به رقبایش کیفیت و حساسیت بهتری را دارد. 802.11n در مقایسه با 802.11g، که در پلتفورم سنترینو پیشین استفاده می‌شد، پیشرفت آشکاری داشته است.

منبع   http://www.sakhtafzar.com
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد