روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

فن‌آوری رابسون

تکنولوژی رابسون شرکت اینتل، بخش اختیاری پلتفورم سنتاروزا است. رابسون که بعنوان Intel Turbo Memory نیز شناخته می‌شود یک کنترلر حافظه فلش و یک حافظه فلش NAND یک گیگابایتی است که درون یک کارت PCI Express کوچک قرار گرفته است. این بخش بر خلافه پردازنده، چیپست و تراشه شبکه بی‌سیم، بطور اختیاری برای پلتفورم سنتاروزا در نظر گرفته شده است. بعبارت دیگر سازندگان نوت بوک‌ها جهت نصب لگوی سنترینو بر روی محصولات خود مجبور به استفاده از این تکنولوژی نیستند.

بطور کلی Intel Turbo Memory ویژه ویندوز ویستا

تکنولوژی رابسون شرکت اینتل، بخش اختیاری پلتفورم سنتاروزا است. رابسون که بعنوان Intel Turbo Memory نیز شناخته می‌شود یک کنترلر حافظه فلش و یک حافظه فلش NAND یک گیگابایتی است که درون یک کارت PCI Express کوچک قرار گرفته است. این بخش بر خلافه پردازنده، چیپست و تراشه شبکه بی‌سیم، بطور اختیاری برای پلتفورم سنتاروزا در نظر گرفته شده است. بعبارت دیگر سازندگان نوت بوک‌ها جهت نصب لگوی سنترینو بر روی محصولات خود مجبور به استفاده از این تکنولوژی نیستند.

بطور کلی Intel Turbo Memory ویژه ویندوز ویستا طراحی شده است. این ویژگی بخصوص در تسریع عملکرد دیسک سخت بواسطه استفاده از قابلیت‌های ویندوز ویستا نظیر : Vista Ready Boost، Ready Drive، Super Fetch بسیار کاربرد دارد. در حالی که Ready Boot برای سیستم‌های که کمتر از میزان مورد نیازشان حافظه دارند طراحی شده اما Super Fetch برای سیستم‌های که بیش از میزان مورد نیازشان حافظه دارند مفید است. Super Fetch پیش‌بینی هوشمند ویندوز ویستا است که به برنامه‌های کاربردی معمول و اطلاعاتی که چندین مرتبه از درون حافظه اصلی سیستم فراخوانده شده‌اند توجه کرده و آن‌ها را برای دسترسی سریع‌تر در گوشه‌ی نگه می‌دارد. این موضوع موجب می‌شود که زمان آغاز به کار چنین برنامه‌های بهبود پیدا کند.

 

یکی از لپ‌تاپ‌های سنتاروزا کمپانی GIGABYTE با یک گیگابایت Turbo Memory

 

Ready Drive نیز یکی دیگر از ویژگی ویستا است که نیاز به یکی از دو فن‌آوری Intel Turbo Memory یا Hybrid Hard Drives در سخت‌افزار دارد. Ready Drive تنها نیمی از مقدار حافظه Turbo Memory اینتل را مورد استفاده قرار می‌دهد. این حافظه بعنوان یک کش در سیستم عمل می‌کند و اطلاعاتی که چندین مرتبه از هارد دیسک درخواست ‌شده را در خود ذخیره می‌کند. این موضوع موجب می‌شود تا هارد دیسک که یک داریو با مصرف توان بالا است کمتر مورد استفاده قرار گیرد و در نتیجه در مصرف توان صرفه جویی شود، علاوه بر این بواسطه اینکه زمان تاخیر یک حافظه فلش نسبت به یک هارد دیسک خیلی کمتر است موجب بهبود کارایی نیز می‌شود.

 

Turbo Memory بوسیله بایوس و پشتیبانی درایوری فعال می‌شود. بایوس و درایور اجازه می‌دهند که حافظه فلش اینتل رابطه مستقیمی با مکانیزم Vista Ready Boost، Ready Drive و Super Ftech داشته باشد و همچنین به سیستم عامل دستور می‌دهند که مستقیماً روی حافظه فلش اطلاعات را بنویسد. در زمانی که سیستم در وضعیت Hibernate قرار می‌گیرد تمامی اطلاعات به درون این حافظه فلش کپی می‌شوند. بنابراین توسط این تکنولوژی زمان برگشت از وضعیت Hibernate بواسطه خواندن اطلاعات از روی حافظه فلش بجای دیسک سخت کاهش پیدا می‌کند

آزمایش Turbo Memory

قطعاً اینتل Turbo Memory را برای پیروز شدن بر رقبایش معرفی کرده و ظاهراً هر سیستمی به آن نیاز دارد. اما مسئله این است که باید نخست مشخص شود که انتظار از افزایش کارایی بواسطه استفاده از Turbo Memory اینتل به چه میزان است؟ یا بعبارت دیگر انتظار دارید چه مقدار Turbo Memory کارایی سیستم شما را افزایش دهد؟

 

به گفته مسئولان اینتل Turbo Memory تنها موجب کاهش زمان بوت در پلتفورم سنتاروزا نمی‌شود. در زمانی که این گزینه فعال است سیستم سریع‌تر از وضعیت Hibernate به وضعیت طبیعی بر می‌گردد. اما آزمایش‌های عملی ما خلاف این موضوع را نشان می‌دهد ، حتی در بوت شدن ویندوز ویستا نیست بهره‌گیری از Turbo Memory نتوانسته‌است زمان انتظار را کاهش دهد. تصاویر زیر بازگوی نتایج آزمایشات صورت گرفته می‌باشند:

 


 

 

 

 

 

 

مسئولان اینتل اظهار کرده‌اند که در سیستم مورد آزمایش‌ما هیچ‌گونه بهبودی برای کاهش زمان بوت شدن سیستم اعمال نشده و مقصر اصلی این مسئله را نیز سازنده نوت‌بوک دانسته‌اند. بنابر گفته‌های مسئولان شرکت اینتل، برخی از موارد در داخل بایوس بطور غیر صحیح اجرا شده و بنابراین این موضوع موجب شده تا Turbo Memory در دستگاه مورد استفاده در آزمایشات اثر مثبتی نداشته باشد. البته مسئولان اینتل هیچ‌گونه توضیحی ارایه نکردند که چرا در وضعیت Hibernate چنین مسئله‌ی صادق نیست.

مسئولان اینتل ادعا می‌کنند که Turbo Memory در طراحی‌های مرجع دیگر و همچنین محصولاتی که در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت، برتری‌های آشکاری را ارایه می‌کند.

 

ما یک سری آزمایشات کامل را در در وضعیتی که Turbo Memory فعال و یا غیر فعال است انجام دادیم . در این آزمایشات امیدوار بودیم که حافظه فلش اضافی بتواند مفید باشد. اما متاسفانه هیچ‌گونه برتری مشاهده نشد!!! ما حتا چندین مرتبه سیستم عامل و نرم‌افزارها را تعویض کردیم و تست HDD نرم‌افزار PC Mark 05 را نیز اجرا کردیم و امیدوار بودیم که بتوانیم با این کارها تغییر مثبتی را مشاهده کنیم اما ....

بطوریکه مشاهده می‌کنید هیچ‌گونه افزایش کارایی در زمانی که Turbo Memory فعال است مشاهده نمی‌شود. طبق ادعای اینتل در این آزمایش باید در حدود 15 درصد افزایش کارایی را شاهده باشیم، اما حقیقتاً ما چیزی مشاهده نکردیم.

 
مقایسه کارایی پلتفورم سنتاروزا

در این بخش ما دو لپ‌تاپ هم رده از پلتفورم قدیمی Napa و سنتاروزا را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم تا بفهیم پلتفورم جدید تا چه حد افزایش کارایی نسبت به اسلاف خود داشته است. مشخصات سیستم‌های مورد آزمایش عبارتند از :

Santa Rosa Test Bed
Performance Test Configuration

Processor

Intel Core 2 Duo T7700
(2.4GHz, 4MB Unified Cache)

Chipset

Intel PM965 (800MHz FSB)

RAM

DDR2-667 (2x1GB), 5-5-5-15

Networking

Intel 82566MM Gigabit, Intel 4965AGN WiFi (802.11n)

Hard Drive

Hitachi 7K100 80GB

System Platform Drivers

Intel - 8.2.0.1014

Video System

NVIDIA GeForce 8600M

Video Drivers

NVIDIA 158.18

Audio

Intel HD Audio

Operating System

Windows Vista Ultimate 32-bit

NAPA Test Bed
Performance Test Configuration

Processor

Intel Core 2 Duo T7600
(2.33GHz, 4MB Unified Cache)

Chipset

Intel 945PM (667MHz FSB)

RAM

DDR2-667 (2x1GB), 5-5-5-15

Networking

Integrated Gigabit LAN, Intel Pro Wireless 3945 (802.11g)

Hard Drive

Hitachi 7K100 80GB

System Platform Drivers

Intel - 8.2.0.1014

Video System

ATI Radeon X1600

Video Drivers

ATI V8.352.1

Audio

Intel HD Audio

Operating System

Windows Vista Ultimate 32-bit

 

برای بررسی پلتفورم سنتاروزا از یک نوت بوک بدون مارک تجاری خاصی استفاده شده است. از آنجایکه پردازنده‌های Merom مبتنی بر پلتفورم سنتاروزا قابل جایگزین با پردازنده‌های Merom پلتفورم Napa نیستند (بواسطه متفاوت بودن سوکت‌های آنها) ما مجبور به استفاده از دو نوت بوک متفاوت برای مقایسه پلتفورم سنتاروزا با دیگر طراحی‌های Centrino شده‌ایم.

 

استفاده از دو نوت بوک کاملاً متفاوت موجب می‌شود که رقابت طول عمر باتری بی‌معنا باشد زیرا این دو نوت بوک صفحه نمایش‌های متفاوت، GPU‌های متفاوت و باتری‌‌های متفاوتی دارند. در آزمایش مصرف توان به متوسط میزان مصرف توان نوت بوک‌ها، که طول عمر باتری پلتفورم سنتاروزا را با Napa مقایسه می‌کند، توجه شده است.

 

همچنین در آزمایشات حالتی به نام W/TM نیز در نظر گرفته شده که تنها در این حالت Turbo Memroy فعال است.

 
 
برنامه‌های عمومی عمومی

بعد از سال‌ها انتظار بلاخره یک نسخه جدید از نرم‌افزار Sysmark معرفی شد. این نسخه که Sysmark 2007 نام دارد، جدیدترین آزمایشات که با ویندوز ویستا نیز سازگاری کامل دارند را شامل می‌شود.

 

 

 

بخاطر داشته باشید که پلتفورم سنتاروزا مورد استفاده در این سری از آزمایشات دارای پردازنده‌ی با فرکانس بالاتر  (87/2 درصد) است، بنابراین بسیاری از افزایش کارایی‌های که در این آزمایشات مشاهده می‌شود تنها بدلیل این فرکانس بالاتر است. اگر این وضعیت را نادیده بگیریم پلفورم جدید در بهترین وضعیت برتری کمتر از 4 درصد نسبت به نسخه پیشین دارد. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم برخلاف به‌روز رسانی‌های پیشین Centrino، پردازنده پلتفورم سنتاروزا هیچ‌گونه افزایش کارایی نداشته است.

 

دیگر نرم‌افزار محک‌زن عمومی مورد ارزیابی ما world Bench6 Beta 2 است که جدیدترین نسخه از این نرم‌افزار از امکانات مربوط به ویندوز ویستا پشتیبانی می‌کند.

 

 

در این آزمایش نیز ما همانند آزمایش Sysmark 2007 تفاوت کارایی اندکی بین دو پلتفورم سنتاروزا و نسل پیشین آن شاهد هستیم.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد