روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

عملیات کد گذاری چند رسانه‌ی

لتفورم سنترینو (Centrino) در حدود چهار سال است که معرفی شده و در طی این مدت شامل به روز رسانی‌های متعددی شده است. احتمالاً در طی سال گذشته خبر‌های متعددی در مورد جدیدترین به روز رسانی پلتفورم سنترینو شنیده‌اید. آخرین به روز رسانی این پلتفورم سنتاروزا نام دارد (Santa Rosa) که ابتدا قرار بود که در نیمه اول سال 2007 میلادی معرفی شود ولی این پلتفورم با اندکی تاخیر چند هفته گذشته (10 می سال 2007) معرفی شده که در این مقاله قصد داریم به ویژگی‌های اصلی نوت‌بوک‌های مبتنی بر این پلتفورم اشاره کرده و کارایی و قابلیت‌های این نسل جدید از کامپیوترهای همراه با نسل‌های پیشین مقابسه کنیم.
در تصاویر زیر نتایج بدست آمده از آزمایش عملیات کدگذاری فایل های تصویری را مشاهده می کنید : 
 
   
همانگونه که مشاهده می شود نتایج تقریبا یکسان هستند.
 
 
رندر کردن سه بعدی

دو آزمایش انتهای ما مربوط به رندر کردن سه بعدی توسط نرم‌افزار‌های 3Ds Max 9.5 و CineBench 9.5 می‌شود

 

 

در 3Ds Marx 9 افزایش کارایی 6 درصدی بیشنر ناشی از FSB سریعتر است اگرچه این افزایش کارایی خیلی چشمگیر نیست.

 

 

CineBench 9.5 نتایج مشابه‌ای را با تقریباً 5 درصد بهبود کارایی در پلتفورم جدید نمایش می‌دهد. اگرچه این بار هم افزایش کارایی خیلی چشمگیر نیست اما بهرحال این افزایش کارایی در پلتفورم جدید وجود دارد.

 
آزمایش‌های مصرف توان

بطوریکه در بخش آزمایشات نیز اشاره کردیم، مقایسه طول عمر باتری بین پلتفورم سنترینو و سنتاروزا بواسطه داشتن دو نوت‌بوک کاملاً متفاوت عمل صحیحی نیست.

 

در این آزمایش نوت‌بوک‌ها در دو وضعیت بی‌کاری و زیر بار 100 درصد بواسطه اجرای آزمایش WME9، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 

 

در وضعیت بی‌کاری پلتفورم سنتاروزا توان کمتری نسبت به نسخه قبلی پلتفورم سنترینو مصرف کرده است. البته از شما تقاضا داریم خیلی روی اعداد ارایه شده در این آزمایش توجه نکنید زیرا این مقادیر می‌توانند ناشی از عوامل غیر مرتبط با سکوی جدید باشند.

 

 

در زیر بار شاهد هستیم که سنتاروزا نسبت به گذشته اندکی مصرف توان بیشتری داشته است. ما انتظار این مصرف توان بیشتر را نیز داشتیم زیرا فرکانس FSB افزایش پیدا کرده است بنابراین پلتفورم سنتاروزا نسبت به پلتفورم Napa مصرف توان بیشتری دارد و قطعاً شارژ باتری‌ آن نیز سریع‌تر به اتمام خواهد رسید. اما در زمان بی‌کاری مصرف توان این پلتفورم کمتر از گذشته است. اگر بخاطر داشته باشید در ابتدا مقاله در مورد دو خصوصیت مدیریت توان که به پلتفورم سنتاروزا اضافه شده صحبت کردیم. (تنظیم فرکانس پردازنده و بهبود تبادل بین چیپ‌ست و پردازنده). این دو ویژگی تنها در زمان بی‌کاری سیستم عمل می‌کنند. بنابراین دلیل کاهش مصرف توان سیستم در وضعیت بی‌کاری کاملاً آشکار است.

اینتل ادعا می‌کند که Turbo Memory  موجب افزایش طول عمر باتری نیز می‌شود اما در آزمایشات انجام شده در بالا چنین مسئله‌ی مشاهده نشد. به عبارت ساده‌تر ما هیچ‌ تفاوتی در میزان مصرف توان بین زمانی که Turbo Memory فعال و زمانی که غیر فعال است مشاهده نکردیم.

 
سخن آخر

پلتفورم سنترینو از سال 2003 تا کنون شامل سیر تکاملی اساسی شده است. این پلتفورم هر چند وقت یکبار شامل فن‌آوری‌های جدید، کارایی بهتر و طول عمر باتری طولانی‌تر شد. متاسفانه بر خلاف انتظار بالایی که اکثریت کارشناسان در زمینه پیشرفت کارایی و بهبود مصرف توان از پلتفورم سنتاروزا داشتند، این پلتفورم بطور آشکار هیچ‌گونه بهبود کارایی محسوسی را برای اکثریت برنامه‌های کاربردی ایجاد نکرد.

 

پشتیبانی از 802.11n یک ویژگی جذاب برای سنتاروزا است زیرا نسخه‌های گذشته سنترینو تنها از 802.11b و یا 802.11g پشتیبانی می‌کردند. علاوه بر این ویژگی‌های پردازنده گرافیکی مجتمع شده در چیپ‌ست سنتاروزا (چیپ‌ست 965) موجب بهبود کارایی گرافیکی حداقل بطور تئوری می‌شود.

 

ما خیلی دوست داشتیم که یک نظر قطعی در مورد Turbo Memory ارایه کنیم ولی متاسفانه این امر میسر نیست. از نظر تئوری این فن‌آوری باید موثر باشد اما در آزمایشات انجام گرفته ما شاهد هیچ‌گونه برتری نبودیم. بهرحال اینتل وعده داده که فن‌آوری Turbo Memory آن موجب افزایش کارایی خواهد شد و برای ارایه یک نظر قطعی در این مورد باید مدت زمانی را منتظر ماند.

 

 

 

یکی از لپ‌تاپ‌های سنتاروزا کمپانیDELL

 

اگر شما به دنبال یک نوت بوک جدید در بازار هستید بطور قطع نوت بوک‌های مبتنی بر پلتفورم سنتاروزا برای شما بسیار جذاب خواهند بود. زیرا این نوت‌بوک‌ها همراه با جدیدترین فن‌آوری‌های روز هستند. یکی از مهمترین ویژگی‌های که ممکن است تنها در نوت‌بوک‌های مبتنی بر پلتفورم سنتاروزا شاهد آن باشید پشتیبانی سخت‌فزاری از DirectX 10 است.

 

همانطور که پلتفورم Napa در ابتدا فقط برای پشتیبانی از Yonah معرفی شد، اما در اواسط عمر خود به پشتیبانی از Merom به روز رسانی شد پلتفورم سنتاروزا نیز در اواخر امسال به پشتیبانی از پردازنده‌های Penryn به روز رسانی خواهد شد. در حدود یک‌ سال بعد پلتفورم Montevina جایگزین سنتاروزا خواهد شد که این پلتفورم از WiMax و چند فن‌آوری جدید دیگر پشتیبانی خواهد کرد.

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد