روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

سروهای نوئل کهنسالترین درختان جهان

دانشمندان چندین سرو عظیم با عمر هشت هزار ساله را در کوهستان های غرب سوئد یافته اند که کهنسالترین درختان جهان محسوب می شوند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از استکهلم، این سروهای مقاوم از نوع سرو نوئل نروژی که در ارتفاعات بالای رشته کوه جدا کننده نروژ از سوئد قرار گرفته اند، اگرچه در معرض شرایط آب و هوایی شدید کوهستانی قرار دارند، اما
این بخت را داشته اند که از مخاطرات اخیر نظیر قطع درختان در امان بمانند.
لیف کولمان استاد دانشگاه یومیا گفت: تاریخ گذاری کربنی (تعیین عمر اشیاء قدیمی با اندازه گیری مقدار کربن رادیواکتیو) که در آزمایشگاه میامی در فلوریدا انجام شده نشان می دهد قدیمی ترین این درختان هشت هزار سال پیش روییده اند.
اکثر کارشناسان درخت متوشالح (Methuselah) کالیفرنیا را که یک کاج است، کهنسالترین درخت زنده دنیا با عمر چهار هزار و 500 تا 5هزار سال می دانند در حالی که دو سرو نوئل دیگر که طی مطالعات تغییر اوضاع اقلیمی در شهر دالارنا سوئد پیدا شدند چهار هزار و 800 تا پنج هزار و 500 سال سن دارند. لارس هدلاند مسئول بررسی های زیست محیطی در دالارنا می گوید اینها اولین درختانی بودند که پس از عصر یخبندان روییدند.
این امر به این معناست که وقتی امروزه در مورد تغییر اوضاع اقلیمی سخن می گوییم هر تغییر اوضاع اقلیمی را می توان در این درختان به خوبی مشاهده کرد.
پروفسور کولمان می گوید هرچند تنه درخت حداکثر می تواند 600 سال عمر کند، اما به محض آنکه تنه قدیمی می میرد با ایجاد تنه دیگر به حیات خود ادامه می دهد.