روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

مروری بر سینمای رخشان بنی اعتماد در لندن

رخشان بنی اعتماد
مجموعه برنامه هایی تحت عنوان " سینمای رخشان بنی اعتماد" در لندن برپا شده است.

این مجموعه باهمکاری دانشگاه سواز، انستیتوی فیلم بریتانیا، شورای بریتانیا و سازمان "اینسایت" و سازمان فرهنگی ایرانیان برگزار می شود.

انستیتوی فیلم بریتانیا مجموعه آثار رخشان بنی اعتماد را از یازدهم تا سی ام آوریل به نمایش گذاشته است. دوشنبه چهاردهم آوریل، نشست پرسش و پاسخی هم برگزار شد.

در این برنامه نخست فیلم مستند "زیر پوست شهر" ساخته رخشان بنی اعتماد پخش شد تا مخاطبان که بسیاری از آنها خارجی بودند، با مشکل اعتیاد در ایران آشنا شوند. درپی آن فیلم "خون بازی" او به نمایش در آمد.

 

 
رخشان بنی اعتماد
 

بشنویدگزارش فرناز قاضی زاده از برنامه سینمای رخشان بنی اعتماد در لندن

این فیلم ماجرای سارا دختر جوان ودم بختی را به تصویر می کشد که درگیر اعتیاد است و با مادر خود سفری به شهر دیگری می کند تا در یک کلینیک ترک اعتیاد بستری شود. نقش سارا را باران کوثری دختر بنی اعتماد بازی کرده که به خوبی توانسته گوشه های شخصیتی دختری معتاد و دم دمی مزاج را به تصویر بکشد.

در جلسه پرسش و پاسخی که با او در پی نمایش فیلم برگزار شد، رخشان بنی اعتماد گفت که علی رغم آنکه مورد توجه قرار گرفتن فیلمش را توسط منتقدان دوست دارد اما ترجیح می دهد فیلمهایش روی مردم عادی وسیاست گذاران جامعه تاثیر بگذارد و آنها را به فکر وادارد.

او گفت که با ساخت فیلم مستند "زیر پوست شهر" که دو سال برای آن تحقیق کرده بود، متوجه واقعیات دردناکی شد. او برای فیلم داستانی خون بازی نیز دو سال تحقیق کرد و یک ماه را شبانه روز با یک خانواده که فردی معتاد در آن زندگی می کرد سپری کرد.

رخشان بنی اعتماد در مصاحبه ای با بی بی سی گفت علیرغم اینکه فیلم "خون بازی" بسیار تلخ به نظر می رسد، او تلاش بسیاری کرده که تلخی اعتیاد را دراین فیلم تلطیف کند.

همچنین در جلسه پرسش و پاسخ ، گرداننده جلسه سئوالاتی را در باره فیلمهای "نرگس"، "روسری آبی" و "بانوی اردیبهشت" پرسید و اینکه چطور با وجود حجاب و موانعی که هست، زنان هنرپیشه نقش هایی اینچنین می آفرینند، که بنی اعتماد در جواب، سانسور درایران را به شوخی گرفت و گفت مثلا در"بانوی اردیبهشت" برای اینکه نمی توانسته روابط عاشقانه زن نقش اول فیلم را با معشوقش نشان دهد، مجبور شده مرد فیلم را حذف کند وتنها صدایش را نگاه دارد.

برنامه های ویژه مربوط به مرور فیلمهای رخشان بنی اعتماد تا پایان ماه آوریل در لندن ادامه دارد.