روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

نمایش باید ادامه یابد*

Radio Mardomزیگزاگ- اگر شما هم جزو کسانی هستید که اخیراً با اصطلاحی به نام «وب 2.0» مواجه می‌شوید و چیز زیادی از آن سر در نمی‌آورید، باید به شما هشدار بدهم که کم‌کم دارد دیر می‌شود!
برخلاف تصور اولیه، «وب 2.0» یک شبکه جدید نیست. این اصطلاحی است که برای سایت‌هایی به کار می‌رود که «تعاملی» یا Interactive باشند. به بیانی ساده‌تر کاربران سایت در محتوای آن تأثیری مستقیم داشته باشند.

اجازه بدهید این موضوع را با مثالی روشن کنم. کاربران سایت «بالاترین» با قرار دادن لینک‌ها و امتیاز دادن به لینک‌های دیگر، در مجموع در شکل‌گیری سایت و تغییر محتوای آن نقشی مستقیم و مؤثر دارند بنابراین بالاترین یک سایت «وب دو» محسوب می‌شود.
در سال‌های اخیر تعداد چنین سایت‌هایی رو به افزایش است. علاوه بر این، سایت‌های وب دو بر نمایش قدرت و متفاوت بودن خود تأکید دارند به نحوی که این تفاوت را حتی در طراحی لوگوهای خود دخالت می‌دهند تا این تشخیص بارزتر شود.
رادیوهای تعاملی انواعی جدیدتر از سایت‌های وب دویی هستند. رادیوهایی اینترنتی که برای پخش برنامه‌های خود از کاربرانشان کمک می‌گیرند.
همان‌طور که در سایت بالاترین این کاربران هستند که با امتیازهای مثبت و منفی، مشخص می‌کنند چه لینکی باید به صفحه داغ برود، در رادیوهای تعاملی هم این کاربرانند که موسیقی مورد علاقه خود را روی خط می‌فرستند تا سایر کاربران هم به آن گوش دهند.

رادیو مردم
«رادیو مردم» سایتی ایرانی است که لقب «نخستین رادیوی فارسی تعاملی» را بر دوش می‌کشد.
این سایت در حال حاضر نزدیک به 12500 فایل موسیقی را در بانک داده خود ثبت کرده است. شما به عنوان یک کاربر می‌توانید از فهرست الفبایی اهنگ‌های درخواستی خود را انتخاب کنید تا در صف پخش قرار گیرد.
هنگام انتخاب موسیقی می‌توانید نظر خود درباره علت انتخاب آهنگ، به صورت نوشته ضمیمه کنید تا دیگر شنوندگان از آن آگاه شوند. متن شما همزمان با پخش آهنگ انتخابی در صفحه اول سایت دیده خواهد شد.
در عین حال می‌توانید پیام خود را به صورت فایل صوتی بفرستید تا پیش از پخش آهنگ مورد نظرتان در جدول رادیو پخش شود.

توافقی تعاملی
تمام سایت‌های تعاملی به خاطر تنوع سلیقه کاربران نیاز به قانون دارند تا این جامعه مجازی قانون‌مدارانه عمل کند.
برای رادیویی چون رادیو مردم روش کار به این صورت است که در حالت پیش‌فرض، سیستم فایل‌های موجود را بر اساس ساختاری از پیش تعریف‌شده پخش می‌کند. با پخش هر آهنگ درخواستی، آهنگ مورد نظر پنج امتیاز مثبت می‌گیرد و در صورت پخش آهنگ به طور خودکار و با انتخاب پیش‌فرض یک امتیاز از آن کم خواهد شد.
در چنین روشی آهنگ‌ها در فهرست پخش باقی می‌مانند یا به بایگانی منتقل می‌شوند و فهرست بر اساس پرطرفدارترین موسیقی رده‌بندی می‌شود.
اما آسیب چنین سایتی این است که با افزایش تعداد کاربران، زمان انتظار برای پخش آهنگ درخواستی طولانی می‌شود. برای حل این مشکل، روشی موقت در نظر گرفته شده تا هر مخاطب تنها بتواند پنج آهنگ را در طول یک ساعت و بیست آهنگ را در 24 ساعت درخواست کند.
سیستم‌های تعاملی معمولا‍ً پس از مدتی با گرفتن آمار به روشی هوشمند یا الگوریتمی پیشرفته می‌رسند. نتیجه چنین روش‌هایی می‌تواند امکان انتخاب هوشمند آهنگ بر اساس زمان و نوع موسیقی باشد که برای مثال در فاز دوم پروژه رادیو مردم وعده داده شده است.

سایت موزیکاوری
سایت «موزیکاوری» یکی از رادیوهای تعاملی است که تنوعی بیشتر را در نظر گرفته است. دسته‌بندی آهنگ‌ها بر اساس موسیقی و رنگ، همچنین ایجاد محیطی کابرپسند با استفاده از برنامه‌نویسی فلش، می‌تواند سلیقه‌های مختلفی را پوشش دهد.
هر چند رادیوهای تعاملی در ابتدای راه هستند اما در همین زمان کوتاه تنوع زیادی در رفتار و روش آنها به چشم می‌خورد. از آن‌جایی که الگوی خاصی برای تبعیت چنین سایت هایی موجود نیست، بیشتر آنها در مراحل آزمون و خطا به پیش می‌روند.
این تمام آن‌چه نیست که در آینده وب اتفاق خواهد افتاد. مسلماً روش‌های پیچیده و هوشمند برای درک سلیقه مخاطبان به زودی قوام بیشتری می‌یابند تا هر کاربر بتواند به آهنگ مورد علاقه‌اش دسترسی آسان‌تری پیدا کند.
همه اینها به نفع کاربر و در نهایت به نفع سایت‌ها است. شما هر چه از یک سایت رضایت بیشتری داشته باشید، به آن بیشتر مراجعه خواهید کرد. هر چه بازدیدکنندگان سایت افزایش بیشتری یابد، درآمدش از آگهی زیادتر می‌شود. از سویی دیگر می‌تواند به عنوان واسطه در فروش قطعات موسیقی درآمد هنگفتی را به جیب بزند.
بنابراین وب دو یعنی رضایت بیشتر کاربر و درآمد بیشتر صاحبانش.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد