روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

روزها

معرفی سایت ها و وبلاگ ها

آغاز کار با جاوا اسکریپت

مفهوم Object-Oriented|خصوصیت (Property)|متد (Method)|پنهان کردن اسکریپت‌ها از مرورگرهای قدیمی|استفاده از توضیحات (Comment)|کادر هشدار
جاوا اسکریپت بر اساس مفاهیم شی‌گرا یا (Object-Oriented) پایه گذاری شده است و طبیعتآ مهم‌ترین مفهوم در این زبان شی (Object) می‌باشد.
هر شی(Object) دارای یک‌سری متغیر است، به‌عنوان مثال شی ماشین دارای متغیرهای رنگ، اندازه، مدل و... می‌باشد. به این متغیرها در مفهوم Object-Oriented خصوصیت یا (Property) شی گفته می‌شود. هم‌چنین شی ماشین می‌تواند یک‌سری اعمال (Function) مانند سرعت گرفتن، ترمز کردن و... را انجام دهد. به این توابع (Function) در مفهوم Object-Oreinted متد (Method) یک شی گفته می‌شود.
در مثال ماشین با استفاده از کدهای زیر می‌توان از Propertyهای شی ماشین استفاده کرد
car.color,car.size,car.style
و هم‌چنین متدهای Method شی ماشین به صورت زیر استفاده می‌شوند.
()car.accelerate()،car.brake
برای
استفاده از خصوصیات و متدهای یک شی دستورات زیر را به کار می‌بریم.
ObjectName.Method(param)
، ObjectName.Property درین مثال:

<SCRIPT LANGUAGE=JAVASCRIPT>
 Hide Script from Old Browsers--!>

  ("سلام دوستان!")document.write    

<-- End Hiding script from old browsers//
<SCRIPT/>

("سلام دوستان!")document.write یک Object است که به سند html اشاره دارد، یکی از متدهای آن ("سلام دوستان!")document.write است، پارامتر این متد ("سلام دوستان!")document.write یک String یا متن است که در صفحه html نوشته می‌شود.
تگ آغازین
( H.S.F Old Browsers--!>) و  پایانی (<-- E.H.F browsers//) کامنت را که مشاهده می‌کنید که  در بین آن‌ها دستورات جاوا اسکریپت قرار می‌گیرد. خود این تگ‌ها در بین جاوا اسکریپت قرار گرفته اند. این تگ‌های ساده تگ توضیحات html هستند. با قرار دادن این تگ‌ها کد اسکریپت از مرورگرهای قدیمی مخفی می‌شوند.
استفاده از توضیحات (Comment) یک خطی به وسیله دو علامت ( / ) پشت سر هم مشخص می‌شوند مانند: This is a single line comment//، توضیحات چند خطی به وسیله قرار دادن ( */ ) در ابتدا و انتهای توضیحات( /* ) مشخص می‌شوند مانند:

 This comment conspan multiple   */
/*         Lines with in the program

متد (" ")alert متن را هم‌راه با دکمه OK نمایش می‌دهد

<SCRIPT LANGUAGE=JAVASCRIPT>
Enact the Inviso-ray--!>

("پیغام جدید خود را این‌جاه وارد کنید!!")window.alert    

<-- End Inviso-ray//
<SCRIPT/>

یکی از متدهای شی window می‌باشد، شما به سادگی می‌توانید متن مورد نظر خودتون را نمایش بدهید. حالا با هم این مثال را انجام  می‌دهیم، برنامه Notepad را باز کنید کد برنامه را در بخش نظرات وبلاگ گذاشتم که می‌تونید از آن‌جاه بردارید، بعدآ به داخل Notepad پست نمائید. حال برای تغیر پیغام، پیغام‌های مربوط را تغیر بدهید و به منوی File رفته و بعد گزینه Save As برنامه را با پسوند html، .htm. با نام دل‌خواه مثلا test.htm ذخیره کنید. سپس در Internet Explorer فایل مذکور را باز کنید، این دفعه شما در صفحه باز شده پیغام هشداری که  خودتان در Alert Box تغیر دادید مشاهده می‌کنید.